Boken jeg leser!

En side om bøker jeg leser, har lest og vil lese!

Jane Eyre

Charlotte Brontë: Jane Eyre (Pax forlag, 471 sider, oversatt av Ragnfrid Stokke)

Charlotte Brontë er en engelsk forfatterinne som levde på 1800-tallet, nærmere bestemt 1816 -1855. Hun var datter av en irsk prest. Moren døde da hun var 5 år. Hun er den eldste av Brontë søstrene, og også den som skrev mest .
Charlotte er best kjent for boken «Jane Eyre», men hun har itillegg skrevet tre andre bøker, pluss at hun og hennes søstre fikk sin litterære debut med en diktsamling de gav ut før noen av de hadde skrevet det de senere skulle bli så kjent for.

Jane Eyre

Foreldreløse Jane vokser opp hos en fjern og følelseskald tante. Hun blir plassert på fattigskolen Lowood, der en nådeløs religiøs disiplin råder. Men Jane overlever uten å la seg knekke, og da hun senere får stilling som guvernante ved herregården Thornfield Hall, ser det ut til at livets lysere sider kan åpne seg. Hun møter kjærligheten hos mr. Rochester, herregårdens eier. Men Thornfield Hall rommer hemmeligheter som ikke kan skjules, og Jane rømmer i fortvilelse. Hun kan ikke elske uten åpenhet og likeverd, hennes opprørske ånd kan ikke slå seg til uten det.

Boken var fantastisk, og er heretter en av mine favoritter!
Boka var både trist og romantisk, Janes barndom var forferdelig helt frem til hun fikk begynne på skolen.
Og å lese om da Jane og Mr Rochester forelsket seg og nesten giftet seg var rørende og romantisk. Og slutten var mye bedre enn jeg trodde!
Jeg har sett filmatiseringen av Jane Eyre med Timothy Dalton i rollen som Mr Rochester fra 1983, så det var de som spilte i den filmen som jeg så for meg da jeg leste. Dalton er nok den beste Rochester, akkurat som at Colin Firth er den beste Mr Darcy!

jane Eyre film

Faktisk så stemte det aller meste overens med boka (altså fra filmen).

Boka kommer garantert til å bli lest igjen!

Anbefales!

Terningkast 5!

Skriv gjerne tilbakemeldinger, både ris og ros, og tips om bøker :)

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 304 andre følgere

Goodreads

Follow me on Twitter

På topp

Arkivet

