Boken jeg leser!

En side om bøker jeg leser, har lest og vil lese!

Idas Dans

Gunnhild Corwin: Idas dans (Dinamo forlag, 297 sider)

Gunnhild Corwin er forfatteren av Idas dans og moren til Ida. Gunnhild skriver i denne boken om Ida, om familien og om sykdommen. Sykdommen som hentet Ida fra dem og fra verden så altfor tidlig. Hun har også skrevet boken «etter dansen» der hun skriver om livet etter Idas død. En bok jeg absolutt vil lese! 

idas dans

Boka handler om Ida som 18 år gammel rammes av leukemi. Idas mor, Gunnhild, følger her datteren gjennom den 14 måneder lange sjukdomsperioden, fram til hun dør. Boka handler om sjukdom og død, og om kjærligheten til livet.

 

Er akkurat ferdig med å lese Idas dans, en bok jeg har blitt anbefalt. Boken er på mange måter sjokkerende, jeg ante ikke om alle bivirkningene som kunne komme av medisinene som brukes mot kreft. det ubeskrivelig tøft å lese om alt dette, spesielt når du føler at du kjenner denne personen. Og da melder tankene seg: hvis jeg syns det er tøft, hvordan i allverden klarte Ida og familien å takle det?
Boken skildrer håp, frykt, sorg og glede. En familie og et sykehus som gjør alt, absolutt alt de kan for å bekjempe Idas leukemi, og samtidig gjør alt for å holde motet oppe. 

Jeg gråt flere ganger, og måtte stadig tørke tårene slik at jeg skulle kunne lese videre. 
Boken er tøff, ærlig og til tider forferdelig. Ikke at den er skrevet forferdelig, for det er den absolutt ikke, men det er forferdelig å lese om 18 år gamle Ida, hennes familie og venners kamp. Men samtidig er boken utrolig god å lese, for samholdet i familien er utrolig. De støtter hverandre, hjelper hverandre og gjør alt for  holde motet oppe. De sender også nyhets brev til de som ikke er sammen med dem, slik at disse også kan føle hva som skjer. Idanews kaller de dem, og de er fulle av håp, men sier også hva som skjer i kampen mot leukemien.
Familien lever av håpet, og små gleder blir store gleder!  

 

Boken er hjertevarm, trist, og full av håp. Som leser skjønte jeg utfallet da jeg startet å lese, men jeg håpet at det ville gå bra. Jeg krysset fingre og tær, og jeg gråt når ting ikke gikk den veien alle ville at det skulle gå. 

 

Boken anbefales så absolutt! 
Skal du kun lese en bok, så les denne! 

Terningkast 6! 

2 comments on “Idas Dans

  1. Øyvind
    23. september 2013

    Idas dans er en fantastisk bok. Husker jeg leste den omtrent i ett fordi jeg ikke klarte å legge den fra meg, selv om jeg måtte ta ganske mange pauser. Gunnhild skriver så utrolig bra, det er akkurat som du er der og personlig kjenner Ida og de rundt henne. Enig med deg, denne anbefales på det aller sterkeste!

    Lik

    • lizpijah
      23. september 2013

      Ja den er faktisk 🙂 det er nok en bok jeg vil huske lenge 🙂

      Lik

Skriv gjerne tilbakemeldinger, både ris og ros, og tips om bøker :)

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 304 andre følgere

Goodreads

Follow me on Twitter

På topp

Arkivet

