Boken jeg leser!

En side om bøker jeg leser, har lest og vil lese!

En verden av bøker…

Dessverre er det så altfor lenge siden jeg har postet noe her.. Studier, barn og mann, familieliv generelt og ikke minst husdyr tar tid..
Pensum listene er og har vært lengre enn lengst, så jeg har for såvidt lest nok av bøker!

Fikk litt lyst å skrive noen ord om bøker, og om bøkenes magiske verden.

For meg har bøker, langt tilbake som jeg kan huske, betydd mye for meg; det har vært porten til en annen verden, en verden der jeg ikke har trengt å forholde meg til virkeligheten og hverdagen på samme måte. Det var bare å åpne en bok og begynne å lese så åpnet en helt annen verden seg! Og slik føler jeg det fortsatt!
Men det å studere allmenn litteraturvitenskap, og faktisk vite at denne boka Må jeg lese (uansett hvor mye jeg har hatt lyst å lese den tidligere) gjør det tungt- jeg er nok ikke en person som liker å bli fortalt hva og når jeg skal gjøre noe..  (Selvfølgelig er det enkelte områder i livet man må gjøre ting uten at man kan bestemme over det selv, men det blir noe helt annet).
Et eksempel på dette er «Den guddomelege komedie» av Dante – en bok jeg har hatt lyst å lese i mange år, men aldri funnet (verken boka eller tiden til å lese den). Denne var tilfeldigvis på pensumlisten i episk diktning frem til 1800. Og først når jeg så dette så jublet jeg innvendig (jeg lærte tydeligvis ikke forrige semester..), men når tiden for å lese denne kom – da dukket «problemene» opp. For det første så var den ikke å oppdrive på student bokhandelen.. Og tydeligvis heller ikke på noen av byens bruktbokhandler eller andre bokhandlere.. Den var å få tak i på bibliotektet, men vi var en del i klassen som trengte denne.. Men jeg fant denne som ebok, trodde jeg, som førte til det andre problemet: eboka viste seg å være ikke helt den type ebok  som jeg forventet meg.. Det var nemlig en versjon der den fysiske boka var blitt scannet inn på data for å så legges som ebok.. Dette var jeg først overbevist om at skulle gå greit.. Men noen av sidene var halveis skurrete, og i følge pensumlisten skulle vi ikke lese absolutt alle kapitlene(eller sangene som de heter), men noen utvalgte fra hver av bokens tre deler.. (Nå har det seg slik at de tre delene egentlig ikke er komplett oversatt, det mangler enkelte sanger, men de er tydeligvis uten spesiell mening siden de har blitt droppet i oversettelsen fra italiensk.. Men når vi i tillegg bare hadde et utvalg av disse så føltes det egentlig litt dumt… men nok om det..) Men det å skulle manøvre seg mellom sangene i en ebok som rett og slett var en kopiert utgave av den fysiske boken viste seg snart å være rimelig idiotisk og kronglete. Veldig kronglete. Det «eboken» regnet som side en, to, tre og så videre var ikke det selve boken regnet som samme sidetall.. dette gjorde det rimelig vanskelig å finne rett sang uten å bla igjennom absolutt alle andre sanger som ikke var relevant i forhold til pensum…
Men det ble lys i enden av tunnellen, heldigvis! Jeg og noen som har samme fag som meg dro på Italiensk Aften på biblioteket i byen en kveld (det var en umenneskelig lang kveld rett og slett… Opp 5-5.30, for å ta bussen til universitetet 6.35 hjemmefra, være fremme på universitetet kvart over åtte, forelesninger til kvart over to.. For å så vandre rundt i byen mens jeg ventet på at klokken skulle bli 19 slik at arrengementet skulle begynne… Og dette var beregnet avsluttet klokken 21.. Så butikken for å handle, deretter en times biltur for å komme hjem – for å så lese litt og ordne klart til morgenen etter.. Som også startet 5-5.30.. Sliten student som pendler..Men det er vel egentlig en helt annen historie.. 😉 ), så den siste tiden før dette skulle begynne gikk jeg å vandret på biblioteket.. Og fant ut at jeg kunne like så greit se om  jeg fant en fysisk versjon av komedien. Og gjett at jeg gjorde det! Fant en, 1, bok med norsk oversettelse av Dante! Jeg følte jeg var i himmelen! Så jeg satte meg ned å begynte å lese i denne og ta notater, og endte med at jeg like så greit lånte den da den var tusen ganger bedre enn eboka som jeg absolutt ikke kom overens med!
Den italienske aftenen var også innholdsrik i så måte; den italienske ambasadøren i Norge startet med et foredrag om   nettopp Dante! Det var utolig forfriskende å høre noen andre fortelle om Dante og komedien, og han kom også med litt annen informasjon enn det jeg følte vi fikk på skolen (har hadd verdens beste foreleser i epikk 1 dette semesteret, så ingen klager på henne, men av og til trenger en stakkar hønsehjerne ting inn med teskje..). Foredraget var informativt, relevant og definitiv interessant! Kan jo ha litt med at den italienske amabsadøren snakket så engasjerende om Dante, og at han dro relevante paralleller mellom Dante og Hamsun (eller var det Ibsen, blander disse to hele tiden, og når jeg tenker meg om så var det nok mest sannsynlig Ibsen og Dante han sammenlignet!). Foredraget hans var slutt så altfor tidligt!
Ambasadøren (hvis navn jeg absolutt ikke husker, og ikke orker å google meg til nå siden jeg sitter å skriver på nettbrettet) var visst også president (om jeg ikke husker helt feil tittel?) i ikke mindre enn to norske foreninger av La Societa Dante Alighieri, noe som forklarer entusiasmen 😉
Dessverre gikk jeg ikke så lenge etter dette foredraget, da vi ble lovd pause etter neste foredrag som dessverre varte mye lengre enn det hadde behøvd (en av ambasadørens «deputy» skulle holde foredrag om Milano, og det kunne virke som at han prøvde å skvise inn hele Milanos historie, om ikke hele Italias historie?, på kortest mulig eller lengst mulig tid – alt etter øyet som ser..Dessverre var dette nok til at jeg mistet konsentrasjonen helt..).

Men med foredraget om Dante og nå en lånt, fysisk bok av Dantes komedie virket alt så mye bedre. Fikk lest litt i den, men det er en grunn til at jeg liker å eie pensumbøkene mine om mulig- det er ofte mye lettere å notere i margen enn å drive å notere på data eller i skriveboka..
Og ca 1 uke før eksamen kom enda ett lys i tunnellen for slitne studenter! Forlaget hadde trykket opp boka igjen, slik at den nå var tilgjengelig i studentbokhandelen! (og heldigvis denne gangen var den ikke satt ut i hylla sammen med all annen pensum litteratur, men man måtte spørre etter den i kassa! Jippi!) Så dermed fikk jeg sikret meg en egen kopi av Dante!! Og jeg jubler ennå over det, ennå det er over to uker siden og jeg nesten ikke har lest i den i det hele.. 😛
Men siden denne eksamenen er overstått, og jeg har lest alle sangene på pensum – men ikke alle som  er lest og studert like nøye- så har jeg lagt den bort for nå, og mistenker at jeg plutselig vil få lyst til  lese hele grundig, enten i juleferien  eller når jeg skal lese neste semesters pensum, typisk nok.. 😉 Men da har jeg iallefall boka, selv om den er på nynorsk og skrevet i vers også videre… 😀

Denne gangen løste det seg bra, men det har vært andre ganger jeg har rimelig fortvilt måtte innsett at jeg ikke har hatt mulighet til å lese hele boka tidsnok.. Det blir noe helt annet når du må lese boka, uansett hvor mye du tidligere har hatt lyst å lese den.. merkelig nok..

Men ellers har bøkenes magiske verden vært livet mitt (iallefall frem til jeg fikk barn, får ikke lest like mye like ofte etter at jeg ble mamma, merkelig nok..). Det har vært mange ganger J.K.Rowlings bøker om Harry Potter eller generelt bøker av Margit Sandemo, og mange andre bøker og forfattere, har hjulpet meg igjennom en tung hverdag i oppveksten, ungdomstiden og som ung voksen. Dager der alt bare har vært vanskelig, slitsomt og rett og slett bare dritt, dager da det å åpne en bok og begynne å lese åpner en dør til en helt annen verden med helt andre meninger og mål. Greit at det blir tatt opp problemer i bøker også, men ikke mine problemer, ikke de problemene jeg har trengt en pause i fra. Det kan være virkelig forfriskende innimellom å «se» hvilke problemer andre har og hvordan de løser dem, fordeom personene bare er oppdiktede karakterer i et oppdiktet univers.
Det har vært dager der jeg har kapplest med meg selv fordi boken var så spennende, bøker jeg har ledd til og bøker jeg har grått til. Bøker er på mange måter tusen ganger bedre enn film. I boken kommer tanker, handlinger og beskrivelser frem, du ser for deg ting, indre bilder, — mens på film er kanskje ikke alt som du forventet deg (som oftest er det nesten ingenting som er slik du forventet deg) da rett og slett siden alle har ulike forutsetninger, ulike opplevelser og ulike meninger som påvirker oss mens vi leser, som avgjør hvordan vi tolker boka og hvordan vi ser ting for oss.

Men det å bestemme t en bestemt bok er min favoritt, det går rett og slett ikke.. Det blir litt som å spørre en forelder som har mer enn ett barn om hvilken som er dens favoritt… Bøker er fantastiske,   og det er så mange av de å oppleve og så mange «nye» karakterer å bli kjent med! Det er på mange måter hjernes måte å trene på, og en måte å utforske nye horisonter på! Boken er (den eneste jeg kommer på iallefall, film teller ikke helt på samme måte) den eneste måten du kan reise land og strand på mens du ennå befinner deg hjemme i sofaen, og antageligvis den billigste måten å reise på 😉

Åpne øynene og åpne opp en bok, å se og les deg inn i en ny spennende verden! Kanskje med nisser og troll? 🙂

Skriv gjerne tilbakemeldinger, både ris og ros, og tips om bøker :)

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 304 andre følgere

Goodreads

Follow me on Twitter

På topp

Arkivet

